Categorieën
Digital marketing

Waarom e-mailmarketing nog steeds een effectief marketingkanaal is

Het is een algemene misvatting dat sinds de opkomst van social media, e-mailmarketing niet langer relevant is. Wie de mening deelt dat e-mailmarketing niet meer effectief is, vergeet dat wanneer deze aanpak niet werkt dat wellicht aan de content ligt en niet zozeer aan het medium. 

Het is wel zo dat onvermoeibaar e-mails verzenden naar een niet-geïnteresseerd publiek geen succesvolle strategie. 78% van de ontvangers beweert namelijk dat zij email nieuwsbrieven en andere abonnementen hebben opgezegd omdat ze te veel e-mails ontvangen. 

E-mailmarketing inzetten heeft vele voordelen, maar vooral de return on investment is zijn sterkste troef. Bij correct gebruik heeft e-mailmarketing een return on investment (ROI) die 40 keer groter is dan social media. En volgens de DMA’s Marketing Email Tracker rapport levert elke euro die wordt gespendeerd aan een e-mailcampagne € 46 ROI op

Het is dan ook geen verrassing dat 91% van de digitale marketeers aangeeft dat e-mail een belangrijk strategisch marketingkanaal is voor hun onderneming. Naast de ROI zijn er nog meer voordelen aan het gebruiken van e-mailmarketing. 

De voordelen van e-mailmarketing

Het eerste voordeel van e-mailmarketing is dat de tactiek zeer effectief is om bedrijven en consumenten te helpen om een relatie op te bouwen en verbonden te blijven. Consumenten zoeken vaak naar interessante content van hun favoriete merken en lokale ondernemingen. En dat gaat verder dan een kortingscode. In hun jaarlijkse rapport meldde Nielsen dat 28% van de online shoppers zich abonneert op e-mails om op de hoogte te blijven. 

Daarnaast zijn de resultaten van e-mail marketing gemakkelijk te meten. Weten wat wel en niet werkt voor jouw publiek is de sleutel voor het succes van iedere volgende marketing campagne. Met e-mail marketing tools krijg je heel makkelijk inzicht hierin. Je kunt nagaan hoeveel keer de e-mails geopend zijn, op welke links er is geklikt, click through rates bekijken, en de afmeldingen voor je nieuwsbrieven bekijken. Met andere woorden: je leert op een heel directe manier wat werkt en wat niet werkt.

Maak daarom gebruik van alle inzichten die de data ter beschikking stelt. Bekijk campagnes daarnaast over een langere periode en niet alleen van campagne tot campagne. Neem een stap terug en analyseer de algehele engagement die behaald wordt. 

Bovendien geeft e-mailmarketing de mogelijkheid om alle fases binnen de customer journey te tackelen, door zeer doelgericht berichten te versturen naar ontvangers op een vooraf bepaald moment. Daarnaast heeft meeste e-mailmarketing software de optie het publiek te segmenteren en op te delen, zodat je persoonlijke en op maat gemaakte e-mails kunt versturen. Daardoor is het mogelijk om potentiële klanten in elke fase van de customer buyer cyclus aan te spreken. 

Tot slot is e-mailmarketing niet duur. Met e-mailmarketing kunnen bedrijfseigenaren een groot aantal consumenten bereiken tegen een tarief van centen per bericht. Voor eigenaren van kleine bedrijven met een beperkt budget is dit een betere keuze dan traditionele marketingkanalen zoals tv of radio. Uit onderzoek van Forrester Research bleek dat 85% van de retailers e-mailmarketing als een van de meest effectieve tactieken voor klantenwerving beschouwt.

5 tips om jouw e-mailmarketing strategie te optimaliseren 

Er is een explosie van digitale technologieën en mogelijkheden die marketeers tot hun beschikking hebben om een e-mailmarketing strategie te implementeren. Maar diezelfde keuzes kunnen leiden tot besluiteloosheid: wat is de juiste marketingmix voor mijn bedrijf, producten of branche? Hoeveel moet ik nou eigenlijk investeren in e-mail? Welk kanaal is het meest effectief voor het werven van nieuwe klanten en het nurturen van bestaande klanten? 

Hier zijn vijf tips voor een optimale e-mail strategie: 

  1. Omarm het tijdperk van de doe-het-zelf methode. Het is niet meer nodig om dagen te wachten op coders om een goede email campagne op te zetten. Omarm een all-in marketing platform en ga zelf aan de slag. Hierdoor heb je de vrijheid om op korte termijn aanpassingen te maken en kan je dus veel sneller zien wat wel en niet werkt. 
  1. Optimaliseer jouw e-mails voor alle soorten toestellen. Wist je dat 70% van alle e-mails wordt gelezen op een mobiel toestel zoals een ipad of telefoon? Het is dus noodzakelijk om ervoor te zorgen dat jouw e-mails optimaal zijn ingesteld. Afbeeldingen die niet laden of links die niet werken zijn een dooddoener voor de resultaten. 
  1. Creëer geïndividualiseerde content. Berichten moeten worden gepersonaliseerd op de naam van de ontvanger. E-mails met de voornaam van een klant in de onderwerpregel hebben een hogere klikfrequentie dan e-mails die dat niet doen. Hoe meer e-mails er worden geopend, hoe meer informatie je over jouw publiek kunt leren. Dit stelt je dan is staat beter in te spelen op hun behoeften en pijnen en helpt bij het ontwikkelen van relaties. 
  1. Werk aan brand awareness. Naast het bereiken van huidige klanten is e-mailmarketing een effectieve manier om potentiële nieuwe klanten te bereiken. E-mail is 40 keer effectiever dan social media in het bereiken en werven van nieuwe klanten. Werken aan brand awareness of merkbekendheid door het uitsturen van kortingsbonnen of kortingscodes is een uitstekende kans. 
  1. Zorg voor een goede balans tussen content en promotie. Het gaat er bij e-mailmarketing niet alleen om dat je jouw producten of services doordrukt naar de klant. Ervoor zorgen dat je een goede balans hebt in waardevolle content en promotie zorgt ervoor dat consumenten jouw e-mails blijven openen en ze zelfs eventueel doorsturen. 

Tot slot 

E-mailmarketing is ook nu nog steeds heel belangrijk voor marketeers en ondernemingen. Je doet er als ondernemer goed aan om te investeren in onderzoek naar wat jouw klanten inspireert, wat hun problemen zijn en waar ze naar op zoek zijn. Vervolgens kun je gepersonaliseerde e-mailcampagnes opzetten om zo nieuwe en bestaande klanten door de customer buyer cyclus te geleiden. Het implementeren van een effectieve e-mailmarketing strategie zal dus ook in 2021 een noodzakelijk aspect zijn van digitale marketing. 
En als je daar hulp bij nodig hebt, aarzel dan niet ons te contacteren!