Categorieën
Customer experience Digital marketing

Het belang van een webshop voor lokale ondernemers

Online shoppen is booming. Vorig jaar steeg de omzet uit e-commerce alleen al tot zo’n 621 miljard euro. Met in 2020 een pandemie die consumenten vraagt om thuis te blijven en de opkomst van platforms zoals Shopify en Woocommerce, is het niet langer de vraag waarom kleine retailers een webshop moeten opzetten, maar wanneer.

Helaas zien veel kleine, lokale ondernemers e-commerce nog steeds als een tijdelijke aanvulling, in plaats van een essentieel onderdeel van hun bedrijf. Een webshop wordt vaak ten onrechte weggezet als iets wat tijd wegneemt van de dagelijkse activiteiten van hun fysieke winkel, in plaats van een investering in de toekomst van hun bedrijf. 

Consumenten winkelen steeds meer online

In feite is het nog nooit zo belangrijk geweest, ook voor kleine, lokale bedrijven om online te gaan verkopen. Er een duidelijke shift in de vraag van fysieke verkoop naar e-commerce waargenomen. Waar bestellingen via internet in Europa sinds april 2020 met 30% zijn gestegen, is de detailhandel met 17,9% afgenomen, volgens een rapport van de OECD. En deze toegenomen vraag richt zich niet enkel naar de grote spelers op de markt, zoals Amazon of Bol.com. Klanten zien ook steeds meer het belang in van het ondersteunen van lokale winkels en ondernemers.

Volgens een onderzoek van ZypMedia zijn meer dan de helft (53%) van consumenten meer geneigd hun aankopen te doen bij een lokaal bedrijf tijdens COVID19, en gaf 68% daarvan aan dat ook na de pandemie te blijven doen. Op de vraag waarom het ondersteunen van lokale bedrijven zo belangrijk is, bleken er twee duidelijke hoofdredenen te zijn: ondersteuning van hun lokale gemeenschap (84%) en lokale economie (54%).

Gemak en duurzaamheid

Ook vóór de crisis van 2020 steeg de vraag naar online verkoop in Europa al met 14%, met als hoofdreden dat online winkelen gewoon heel makkelijk is. Vandaag kunnen shoppers op elk moment, dag en nacht, producten bekijken, beoordelingen lezen en aankoopbeslissingen nemen. E-commerce maakt aankopen sneller en eenvoudiger, zonder het gedoe van drukte, slecht weer, verkeer of parkeren.

Bovendien willen klanten niet meer kiezen tussen gemak en duurzaamheid. En zo hebben lokale ondernemers met een online shop dus een stapje voor op vlak van duurzaamheid en sociale impact, wat voor de consument dus steeds belangrijker wordt. Bij lokale winkels zijn materialen of ingrediënten veelal afkomstig van lokale producenten en moeten pakjes niet ver verstuurd worden, met minder CO2 uitstoot als gevolg. Daarnaast  wordt de lokale werkgelegenheid ook ondersteund.

De mogelijkheid om de gewenste dienst of product te vinden, te bestellen en te ontvangen op een manier en moment die voor de klant het beste uitkomt, met slechts een enkele aanraking of klik, heeft het koopgedrag enorm verandert.

En de ervaring die de consument daar beleeft kan ook gewoon goed en aangenaam zijn. Daar moet een kleine lokale handelaar niet boos onder gefrustreerd over zijn. Integendeel, combineer de voordelen van een webshop (altijd open, makkelijk het hele assortiment te zien, geen mobiliteitsproblemen, etc.) met die van een fysieke lokale winkel (producten aanraken en passen, een dichtere relatie tussen klant en winkel, persoonlijk advies en betrouwbare service) en je krijgt exact de ervaring waar de nieuwe consument naar op zoek is.

U kunt dus met een online winkel niet alleen uw omzet vergroten, maar ook uw klanten een betere klantervaring geven.

Meer klanten, meer omzet, meer loyaliteit

E-commerce gaat verder dan een website, het is een manier om in contact te komen met een nieuw publiek en klanten in de omgeving die nooit eerder in de winkel zijn geweest. Lokale bedrijven kunnen nu profiteren van nog meer kanalen om met klanten in contact te komen, zoals social media, e-mail en advertenties. Dit soort bereikbaarheid kan een enorm voordeel zijn over de concurrentie, specifiek voor lokale ondernemers voor wie elke extra klant telt.

Een snelle, goed ontworpen webshop is de sleutel tot het aantrekken van nieuwe klanten én het behouden van bestaande klanten. Want is meestal veel goedkoper om huidige klanten over te halen om nog een (digitale) aankoop te doen dan om nieuwe klanten te vinden. Daarnaast geven terugkerende klanten, volgens een rapport van Bain & Company, over het algemeen 67% meer uit dan nieuwe klanten.

Het hoeft ook zeker de persoonlijke ervaring van een fysieke winkel niet onder te doen. Online heeft u de mogelijkheid om klanten op zeer snelle manieren te informeren over speciale aanbiedingen, nieuwe producten of ze zelfs te herinneren aan waar uw winkel zich bevindt en wat uw openingstijden zijn. U kunt uw webshop zien als een digitale glimlachende winkelmedewerker die klanten bij naam begroet en ze binnen verwelkomt om hun favoriete producten te bekijken.

Een e-commerce website opzetten hoeft niet ingewikkeld te zijn

Het is echt niet moeilijk meer om een goede e-commerce website op te zetten. Er zijn verschillende betaalbare tools beschikbaar die u stap-voor-stap meenemen in het proces, van het aanschaffen van een domeinnaam tot het toevoegen van producten, zoals Shopify of Woocommerce. Deze platforms maken het een stuk makkelijker voor lokale ondernemers om online zaken te doen zonder daarvoor diep in de buidel te tasten of veel tijd in te investeren.

Daarnaast kan een digitaal expert, zoals Elephant Trail, u adviseren over welk platform het beste bij uw bedrijf past en u helpen met de opzet van een online winkel. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek. Zo kunnen we samen uitzoeken hoe een webwinkel uw lokale fysieke winkel kan ondersteunen, hoe u het beste uit uw e-commerce website kunt halen en hoe u uw online klanten de klantervaring kunt geven die ze van u gewend zijn.

De verschuiving naar e-commerce en het huidige klimaat geven lokale winkeliers de kans om op nieuwe manieren te communiceren met het winkelend publiek. In plaats van simpelweg uw fysieke winkelervaring na te bootsen, kunt u op nieuwe manieren interactie aangaan, uitstekende klantervaringen bieden via al uw kanalen en een aanzienlijke groei in omzet voor uw bedrijf genereren, ongeacht uw kennis van technologie.

Met andere woorden: Waarop wacht je nog?