Wie is Elephant Trail?

Elephant Trail is vandaag gewoon Bart Houben:

  • Bijna 20 jaar ervaring met digitale projecten en digitale marketing
  • Voormalig zaakvoerder en eigenaar van agencies Blau en Statik in Leuven
  • Voormalig VP Sales en Marketing bij de scale-up Pickit

en nu 100% gemotiveerd om alle opgedane ervaring en kennis op vlak van klantgerichte digitalisering in te zetten om lokale bedrijven en organisaties te helpen bij het bereiken van hun volgende fase van succes.

Omdat alles altijd beter kan. Zeker als je het aan een klant vraagt.

Van waar Elephant Trail?

Een Elephant Trail (ook wel desire path of olifantenpad genoemd) is een pad dat ontstaat doordat meerdere wandelaars afzonderlijk van elkaar op dezelfde manier een route kiezen, die de officiële route afsnijdt en dus altijd korter is dan de officiële route. Wanneer zich eenmaal een zichtbaar spoor heeft gevormd, volgen meer mensen het spoor en ontstaat er een Elephant Trail. Delen van deze definitie zijn overgenomen uit het artikel ‘Olifantenpad’ op Wikipedia.

Maar zo zijn Elephant Trails niet alleen in paden van toepassing, maar zijn ze ook een metafoor voor eenvoudigere manieren om taken uit te voeren. En zo tonen Elephant trails dus hoe gebruikers een product willen gebruiken

Bovenstaand beeld toont een ontworpen doorgang waar de gebruiker gedwongen wordt een bepaald pad te volgen. De ‘Elephant Trail’ ernaast toont hoe de gebruiker deze wil gebruiken.

Enkele voorbeelden van Elephant trails

Bedrijf A toont enkel een e-mailadres op de website om te vermijden dat klanten hen opbellen. Na verloop van tijd tonen ze toch hun telefoonnummer omdat klanten via via toch aan hun nummer kwamen en hen dus toch opbelden.
Tip: Laat klanten je contacteren op de wijze dat zij willen, niet hoe jij het wil.

Bedrijf B liet enkel bestellingen van hun producten toe indien je fysiek naar de winkel kwam. Maar klanten bleven mailen, bellen en via social media bestellingen doorgeven tot het bedrijf een online bestelsysteem opzette.
Tip: Als je klant bepaalde verwachtingen heeft over de manier waarop hij/zij producten wil bestellen moet je als bedrijf luisteren naar die suggesties.

Google toont sinds enkele jaren suggesties als ‘People also search for’ en ‘People also ask’ omdat ze weten dat in veel gevallen degene die zoekt ook op zoek is naar die informatie.
Tip: Als je patronen ontdekt in het gebruik van je diensten en of producten, probeer dan je klanten/gebruikers snellere wegen aan te bieden naar hun doel.