Categorieën
Uncategorized

6 e-commerce inzichten van 2020

Ondanks de wereldwijde pandemie die 2020 in zijn greep hield, groeide de Europese e-commerce markt met 12,7% volgens het jaarlijks onderzoek van E-commerce Europe en EuroCommerce. Waar fysieke winkels vooral essentiële producten verkochten, heeft e-commerce een cruciale rol gespeeld bij het continuïteit van de economische activiteit in Europa. 

De vraag is nu: zal het e-commerce kanaal blijven groeien? En wat hebben we geleerd van 2020? In dit artikel vindt je de belangrijkste e-commerce inzichten van 2020, die je zeker mee moet nemen naar het nieuwe jaar. 

Veranderingen in de verwachtingen van consumenten 

2020 heeft verstrekkende gevolgen gehad voor de levering en verzending van e-commerce producten en dit heeft de verwachtingen van klanten beïnvloed. Over het algemeen heeft de pandemie consumenten geduldiger gemaakt, zo zegt 1 op de 3 consumenten dat ze 4 tot 5 dagen als een acceptabele wachttijd voor leveringen beschouwen. En ongeveer een kwart zegt zelfs bereid te zijn om 6 tot 7 dagen te wachten. 

Zorg voor een goed retourbeleid 

Het retourbeleid is een echte conversietool geworden. Retourzendingen zijn niet te voorkomen voor webshops en daarom is het belangrijk om ze te zien als een tool om de relatie tussen jou en je klanten te verbeteren. Zo blijkt uit onderzoek dat een soepel, klantgericht retourproces niet alleen kan zorgen voor een verlaging in het aantal retourzendingen, maar ook voor het verhogen van de conversie. 

Gebruik tracking als touchpoint 

Uit onderzoek van sendcloud.com blijkt dat 8 tot 10 online shoppers regelmatig de track & trace status bekijken. De hoge interesse in tracking is dan ook de reden dat steeds meer online retailers het zien als een belangrijk onderdeel van de customer journey. Je bent er bijna zeker van dat jouw klant aandacht schenkt aan je berichten wanneer je een tracking melding stuurt en dit is dan ook meteen een kans voor jou om andere producten onder de aandacht te brengen. 

Denk groen 

Als het gaat om online shoppen, dan is het milieu voor steeds meer consumenten een belangrijke factor. Zo zegt 44% van de Nederlanders dat zij bezorgd zijn over de gevolgen van online shoppen op het milieu. Toch is maar 12% bereid meer te betalen voor CO2-neutrale levering. 

Het zal dus nog wel even duren voordat de groene bezorgoptie een standaard keuze wordt. Op dit moment maken consumenten zich drukker over de verpakkingen. Hierop kan je inspelen door over te schakelen op gerecycleerde of recycleerbare verpakkingen.

Gratis verzending, ja of nee? 

Het is een discussie die al jaren lang gaande is binnen e-commerce en ook alle retailers waarmee ik praat stellen de vraag: wel of niet gratis verzenden? Veel analisten stellen dat gratis verzending de manier is om retentie en conversie te stimuleren. Toch blijkt dat niet elke klant per se gratis verzending wil en is een derde van de Europese online shoppers bereid extra te betalen voor snellere levering. 

Hoewel verzendkosten een van de belangrijkste redenen is om een winkelwagentje te verlaten, zal meer dan de helft van de Europese online shoppers extra artikelen toevoegen aan hun mandje om zo aan gratis verzending te komen. 

Een excellente check-out ervaring 

Winkelwagen verlaters zijn de grootste angst van online shops. Het is dan ook belangrijk om je check-out te ontwerpen vanuit een klantperspectief. Zorg ervoor dat de hele ervaring logisch en fractieloos is. Let er daarnaast op dat je klanten meerdere flexibele betaal- en bezorgopties biedt. Verder is het duidelijk communiceren van de verzend- en bezorginformatie tijdens deze stappen van essentieel belang.  

Tot slot 

De consumenten van vandaag en morgen verwachten flexibiliteit, gemak en snelheid en zijn bereid daarvoor te betalen. Daarnaast valt het op dat het bieden van een positieve, klantgerichte, gebruikservaring voor een enorm concurrentievoordeel kan zorgen. Zorg er verder voor dat je een breed aanbod aan bezorg- en verzendopties hebt, zodat je aan de wensen van zoveel mogelijk klanten kan voldoen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *